Publicacions

TESIS DOCTORAL

2013 (memòria i annex)

Anàlisis del procés de realització i tutorització desl treballs d’investigació a Secundària: propostes didàctiques per millorar la competència en recerca de l’alumnat

IMG_20130621_100901(5)El present treball tracta de mostrar, descriure i analitzar aspectes que el professorat hauríem de tenir present en ensenyar l’alumnat de secundària a aplicar processos d’investigació, des de com comptar amb la seva motivació per iniciar un treball de recerca fins arribar a la comunicació pública dels resultats obtinguts.

Els aspectes en què hem incidit especialment són: tenir present la idea inicial que tenen els alumnes en iniciar el seu treball d’investigació sobre què significa ciència i activitat científica, tenir present les dificultats que es van trobant en el camí, donar oportunitats per aplicar habilitats pròpies de la investigació, comptar amb la importància de l’avaluació, l’autoavaluació i l’avaluació entre iguals, i tenir present les emocions que es manifesten d’una manera o altra al llarg de tot el procés.

Pretenem analitzar i valorar, la idoneïtat i interès de les opcions didàctiques en les que hem incidit, concretament en la importància del treball cooperatiu i el tractament de l’avaluació, així com la gradació de les habilitats investigadores al llarg de l’ESO, que hem anant incorporant des de l’òptica de la recerca-acció des del curs 2001-02, fins l’actualitat.

Les conclusions a les que arribem són producte d’una revisió documental i d’una anàlisi de dades procedents, per una part d’alumnat nostre, que hem tingut al llarg de tota la secundària i el batxillerat durant els anys 2001-2011, així com d’altres alumnes amb els quals d’una manera o altra hem tingut relació. I per altra part, de professorat, tant de companys de feina com d’altres amb els quals hem tingut relació en cursos de formació i en diferents trobades de comunicació de treballs d’investigació.

LLIBRES/LIBROS

Fer recerca a Secundària: Un repte per a l’alumnat i per al professorat

cacheimage-phpEditorial: Associació de Mestres Rosa Sensat

Referència: 501760   ISBN: 9788494148286

Autors: María del Pilar Menoyo Díaz

Col·lecció: Premis, 10

Pàgines: 208

Pes: 380 gr.

2014 (premi Marta Mata de pedagogia 2013)

Si volem una educació per a tota la població, que accepti les diferències i que aprofiti la diversitat com una oportunitat per promoure l’aprenentatge, haurem de portat a terme pràctiques educatives per estimular la creativitat, la gestió de la informació i la comunicació de resultats. Una pràctica educativa en aquesta línia és fomentar la realització de treballs de recerca per part del alumnes sense exclusió des de primer d’ESO

Comprar aquí

2016  (traducción al castellano)

La Realización de trabajos de investigación: Un reto para el alumnado y el profesorado de Secundaria

3f9f09dddf6fb3c3b045b58a06be5d53Editorial: Octaedro

Ref. 0-10567 ISBN 978-84-9921-802-1

Comprar aquí

 

 

 

Está estructurado en 6 apartados:

Introducción

Justificación: ¿Por qué fomentar la realización de trabajos de investigación desde primero de ESO?

Estado de la cuestión: Las dificultades que supone la realización y la tutorización de trabajos de investigación

Marco de actuación: Propuestas para iniciar al alumnado en la realización de trabajos de investigación en Secundaria

Valoración de la experiencia: Aprendizaje y reconocimiento

Bibliografía

ARTICLES/ARTÍCULOS

actas de matemáticas 2016

2016: Aprendre a investigar i a comunicar a l’ESO i al Batxillerat des de la mirada matemàtica de la realitat: Experiència portada a terme a l’institut Juan Manuel Zafra de Barcelona

artículo hacer ciencia

2017: Hacer ciencia para comunicar ciencia desde 1º de ESO: Aprender a pensar, leer, realizar, hablar y escribir ciencia

 

 

 

 

Anuncios